replay: pax islamica Λιγότερο από τριάντα χρόνια μετά τον θάνατο του προφήτη Μωάμεθ το 10/632 [*], οι στρατοί των αράβων κατέκτησαν στη νοτιοδυτική ασία και στη βορειοανατολική αφρική τα εδάφη που μια χιλιετία νωρίτερα είχαν πέσα στον Αλέξανδρο. Οι άραβες τερμάτισαν την περσική αυτοκρατορία των Σασανιδών (224 - 651), που ήταν διάδοχη των μήδων και των πάρθων, οι οποίοι είχαν ανακτήσει σε βάρος των διαδόχων του Αλέξανδρου τις εκτάσεις ανατολικά του Ευφράτη, ενώ απώθησαν οριστικά τους διάδοχους διαχειριστές της αλεξανδρινής αυτοκρατορίας (που ήταν πλέον οι ρωμαίοι και οι βυζαντικοί) απ’ τα εδάφη της γόνιμης ημισελήνου και την αίγυπτο. Τελικά, αν και στα 100/732 η νέα αυτοκρατορία που θεμελειώθηκε και οργανώθηκε στη βάση του ισλάμ είχε επεκταθεί ακόμα περισσότερο - από την κεντρική ασία και την ινδική υποήπειρο μέχρι την ισπανία και τα Πυρηναία - η καρδιά του νέου πολιτισμού που διέδοσε παρέμενε στα κέντρα των αρχαίων πολιτισμών, από την περσία ως την μεσοποταμία, και από την συρο-παλαιστίνη ως την αίγυπτο. Μια ιδιαίτερη πλευρά της οικονομικής ευημερίας που έφερε η επανένωση ανατολής και δύσης χρειάζεται ειδική μνεία. Αν και, όπως θα το περίμενε ο καθένας, το εμπόριο ωφελήθηκε ιδιαίτερα από τις καινούργιες συνθήκες που δημιούργησε η pax islamica ήταν η γεωργία στην οποία έγινε πραγματική επανάσταση. Η κατάργηση των συνόρων ανάμεσα στην ινδία και την ανατολική μεσόγειο οδήγησε στη συστηματική ανταλλαγή μεταξύ νοτιοδυτικής ασίας και μεσογείου πλήθους από είδη φυτών, οσπρίων και φρούτων, και την ανάπτυξη νέων ποικιλιών· όπως επίσης οδήγησε στη διασταύρωση αγροτικών τεχνικών και της γνώσης για εντατική γεωργία και πλήρη αξιοποίηση των εδαφών. Έτσι, περισσότερο και από το εμπόριο, που πράγματι άρχισε να απολαμβάνει μια σταθερότητα άγνωστη μέχρι τότε και μια διαρκή επέκταση, αλλά του οποίου τα οφέλη κατέληγαν αναγκαστικά στα χέρια της τάξης των εμπόρων, ήταν η αγροτική επανάσταση των πρώτων αιώνων μετά τις αραβικές κατακτήσεις που προσέφερε μεγάλο μέρος του πλούτου στη νεαρή αυτοκρατορία ωφελώντας όλες τις κοινωνικές τάξεις: τις ανώτερες που ήταν ιδιοκτήτες των γαιών και ωφελούνταν από την αύξηση της παραγωγής, των αγροτών που την καλλιεργούσαν, και των χαμηλότερων τάξεων που είδαν την διατροφή τους να βελτιώνεται σημαντικά. Ένα εξίσου σημαντικό αποτέλεσμα των αραβικών κατακτήσεων, και ο πλέον σημαντικός παράγοντας στην κυκλοφορία της γνώσης γενικά στην αραβική αυτοκρατορία, ήταν η εισαγωγή της τεχνολογίας κατασκευής χαρτιού στον ισλαμικό κόσμο από κινέζους αιχμάλωτους πολέμου το 134/751. Το χαρτί αντικατέστησε πολύ γρήγορα όλα τα άλλα μέσα γραφής τις πρώτες δεκαετίες της περιόδου των Αββασιδών, οπότε η χρήση του προστατεύτηκε και προωθήθηκε από την διοικητική ελίτ. Ενόσω λοιπόν οι χαλκηδόνιοι χριστιανοί καυγάδιζαν για τις εικόνες και κατηγορούσαν οι μεν τους δε για επιστροφή στις παραδόσεις του παγανισμού, οι χριστιανοί που μιλούσαν συριακά, έχοντας πλέον υπό την ισλαμική / αραβική κυριαρχία τόσο θρησκυετική όσο και πολιτική ανεξαρτησία απ’ το βυζάντιο, ακολούθησαν διαφορετική πολιτιστική πορεία. Η μάθηση λόγιων ελληνικών προωθήθηκε από διανοούμενους που μιλούσαν συριακά στα πιο σημαντικά κέντρα των ανατολιτών χριστιανών, από την Έδεσσα και το Qinnasrin στα δυτικά, ως την Nisibis και την Mosul στη βόρεια μεσοποταμία, ως την Gundisabur στη δυτική περσία, για να θυμίσουμε τα πλέον διάσημα κέντρα. Η ίδια ατμόσφαιρα υπήρχε αναμφίβολα στις μονοφυσίτικες και στις νεστοριανές κοινότητες σε όλη την περιοχή, αν κρίνουμε απ’ την εμφάνιση λογίων στις αρχές της περιόδου των Αββασιδών που είχαν καλή γνώση των ελληνικών. Παράδειγμα, στο Dayr Qunna, βόρεια της Βαγδάτης, στον Τίγρη, υπήρχε ένα μεγάλο και με επιρροή νεστοριανό μοναστήρι, όπου εκπαιδεύτηκε και δίδαξε ο Abu Bisr Matta ibn-Yunus, ο θεμελειωτής του αριστοτελικού σχολείου της Βαγδάτης στις αρχές του 10ου αιώνα. Εκτός από θρησκευτικά κέντρα, άλλα σημαντικά σημεία της περιόδου προ του ισλάμ προσέφεραν διδασκαλία των ελληνικών· ένα παράδειγμα θα μπορούσε να είναι το al-Hira κοντά στον Ευφράτη στο νότιο ιράκ, η πρωτεύουσα των Lahmid, το οποίο, παρά το γεγονός ότι έχασε τα προνόμιά του μετά την άνοδο του ισλάμ, συνέχισε να είναι η πατρίδα των διάσημων Hunayn ibn-Ishaq. Δεν έχουμε παρά ελάχιστη άμεση πληροφόρηση για το είδος των εκπαιδευτικών δομών και μεθόδων που χρησιμοποιούνταν σ’ αυτά τα μορφωτικά κέντρα. Αλλά παίρνουμε μια ιδέα για το τι συνέβαινε την εποχή του Hunayn ibn-Ishaq από την ίδια του την γραφή, καθώς συγκρίνει την εκπαίδευση στην Αλεξάνδρεια στο τέλος της αρχαιότητας και εκείνην των καιρών του: ... [Τα μέλη της ιατρικής σχολής της Αλεξάνδρειας] μαζεύονταν κάθε μέρα για να μελετήσουν ένα βασικό κείμενο, όπως οι δικοί μας οι χριστιανοί σπουδαστές μαζεύονταν κάθε μέρα σε τόπους διδασκαλίας που είναι γνωστοί σαν skhole (σχολή) για την σπουδή ενός βασικού κειμένου των αρχαίων. Όσο για τα υπόλοιπα βιβλία, συνηθίζεται να τα διαβάζουν κατ’ ιδίαν - ένα ο καθένας, αφού πρώτα εξεταστούν στα βιβλία που είπα πιο πριν - έτσι όπως οι δικοί μας διαβάζουν τα σχόλια πάνω στα βιβλία των αρχαίων... Το απόσπασμα αυτό του Hunayn αναφέρεται ειδικά στην ιατρική εκπαίδευση, και δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως η περιγραφή του απηχεί αυτό που συνέβαινε γενικότερα, σε άλλα γνωστικά πεδία. Η λογική, από τους πρώτους τρεις ή τέσσερεις τόμους του αριστοτελικού Όργανον, οπωσδήποτε περιλαμβανόταν στην εοπίσημη εκπαίδευση. Η πτολεμαϊκή αστρονομία και αστρολογία μπορεί επίσης να ήταν αντικείμενο σπουδής, αν και αυτά τα θέματα δουλεύτηκαν ιδιαίτερα από τους πέρσες διανοούμενους που είχαν επαφή, για την περαιτέρω ανάπτυξη των θεωριών τους, με τους ινδούς ομολόγους τους. Με την κυριαρχία του ισλάμ, όλα αυτά τα κέντρα ενώθηκαν πολιτικά και διοικητικά και, το πλέον σημαντικό, δάσκαλοι από όλα αυτά μπορούσαν να ανταλλάξουν τις γνώσεις και τις απόψεις τους αλληλοεπιδρώντας ο ένας στον άλλο άσχετα από θρησκευτικά πιστεύω, χωρίς να χρειάζεται να παίζουν κρυφτό απέναντι σε κάποια διοικητική άποψη περί “ορθοδοξίας”. Έτσι μπορούμε να δούμε σε ολόκληρη την περιοχή, και για όλη την διάρκεια του έβδομου και του όγδοου αιώνα πολυάριθμους “διεθνείς” επιστήμονες να δραστηριοποιούνται στα πεδία τους και να δουλεύουν σε διάφορες γλώσσες. Σαν παραδείγματα τέτοιων μελετητών μπορούμε να αναφέρουμε, για τον έβδομο αιώνα, τον Severus από το Nibisis (πέθανε το 667) που ήταν το ίδιο καλά εξοικειωμένος με τα περσικά όσο με τα ελληνικά και τα συριακά, και τον μαθητή του Ιάκωβο από την Έδεσσα (πέθανε το 708). Λιγότερο γνωστοί αλλά εξίσου σημαντικοί για τις πρόδους της αστρολογίας είναι δύο διανοούμενοι του όγδοου αιώνα. Ο Θεόφιλος από την Έδεσσα (πέθανε το 785) και ο Στέφανος ο Φιλόσοφος (πέθανε μετά το 800) που ήταν και οι δύο ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με ελληνικές, συριακές, παχλεβί και (μέσω των παχλεβί) ινδικές πηγές... Ο Masa allah και ο Nawbaht, σύγχρονοι των προηγούμενων και κοσμοπολίτες, είναι περισσότερο γνωστοί μέσω αραβικών πηγών. Ο πρώτος ήταν εβραίος απ’ την Basra, περσικής καταγωγής, και ο δεύτερος πέρσης· συνεργάστηκαν στην κατασκευή του ωροσκοπίου με το οποίο υπολόγισαν για λογαριασμό του Abbasi al-Mansur την ημέρα (30 Ιούλη του 762) κατά την οποία θα έπρεπε να αρχίσει η κατασκευή της πόλης της Βαγδάτης. Αυτό που έχει σημασία να τονίσουμε σχετικά μ’ αυτούς τους διανοούμενους που βρέθηκαν κάτω από τις καινούργιες συνθήκες της αραβικής κατάκτησης και της άρσης των πολιτικών και θρησκευτικών εμποδίων, είναι πως ήταν αντιπροσωπευτικοί ζωντανών επιστημονικών παραδόσεων του καιρού τους και ειδικοί στα επιστημονικά τους πεδία· ήταν πολύγλωσσοι και μπορούσαν να μελετήσουν επιστημονική φιλολογία γραμμένη και σε άλλες γλώσσες πέραν των ελληνικών· είχαν επαφή μεταξύ τους, είτε απευθείας μέσω ταξιδιών είτε μέσω αντιπροσώπων· και, το πλέον σημαντικό, εξαιτίας της πολυγλωσσίας τους ήταν σημαντικοί στη μετάδοση της γνώσης χωρίς να μεσολαβεί μετάφραση. Αυτό μπορεί να εξηγήσει την εμφάνιση, σχεδόν “εν μια νυκτί”, πολυάριθμων ειδικών στην αλή των Αββασιδών από την στιγμή που αυτοί πήραν την πολιτική απόφαση να ευνοήσουν (δηλαδή να χρηματοδοτήσουν) την αναπραγωγή των επιστημονικων γνώσεων του καιρού τους και να υποστηρίξουν την μετάφραση των γραπτών πηγών.
από το Κάποτε στη Βαγδάτη, το μεταφραστικό κίνημα τα πρώτα χρόνια της δυναστείας των Αββασιδών (8ος - 10ος αιώνας), μπροσούρα, έκδ. “αντισχολείο”. Ο πρώτος αριθμός αναφέρεται στην ισλαμική χρονολόγηση και ο δεύτερος στην χριστιανική, που έχει γίνει διεθνής. [ επιστροφή ] |
|||
Sarajevo