η ευρώπη που έρχεται απ’ έξω Σύμφωνα με την αρχαιοελληνική μυθολογία, η νεαρή Ευρώπη ήταν πριγκίπισσα, γεννημένη στη Φοινίκη. Όταν αυτοί που μετέπειτα ονομάστηκαν έλληνες ζούσαν ακόμα στα δέντρα (ή εκεί γύρω), οι φοίνικες (bani kan’an σύμφωνα με τους ίδιους· “παιδιά της Χαναάν”) είχαν ήδη αναπτυγμένο πολιτισμό. Για παράδειγμα σ’ αυτούς αποδίδεται η διάδοση προς ανατολάς του αλφαβητικού συστήματος γραφής. Δεν θα πούμε εδώ περισσότερα για την στενή σχέση γεωγραφίας και ιδεολογίας. Το γεγονός είναι πως απ’ την δημιουργία του “νέου ελληνικού κράτους” οτιδήποτε σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με “ευρώπη” ερχόταν (και έρχεται) “απ’ έξω”. Είναι, σα να λέμε, “ξένο”. Και, ανάλογα με τα υποκείμενα, τα τρέχοντα συμφέροντα, τα φαντασιακά και τις προσδοκίες, αυτό το “ξένο” που είναι η ευρώπη (ή τμήματά της) άλλοτε ήταν και είναι ελκυστικό και ευπρόσδεκτο και άλλοτε απωθητικό και απορριπτέο. Η πολιτική της αγγλικής ή της ρωσικής αυτοκρατορίας για τον “μεγάλο ασθενή”; Η πολιτική της Ναπολεόντιας γαλλίας ή των γερμανών; Ο φιλελληνισμός; Η ανυπόκριτη άποψη του Fallmerayer “περί της καταγωγής των συγχρόνων ελλήνων”; Η χρηματοδότηση της ελληνικής επανάστασης; Οι ιδέες του διαφωτισμού; Τα πολεμικά πλοία των “μεγάλων δυνάμεων”; Τα δάνεια; Οι συμβουλές για την δημιουργία κράτους; Οι βασιλιάδες; Τα ελληνικά πολιτικά κόμματα; Οι πολεμικές συμμαχίες στις αρχές του 20ου αιώνα; Οι πολεμικές συμμαχίες στον Β παγκόσμιο; Οι “απελευθερωτές” απ’ τον “κομμουνιστικό κίνδυνο” το ‘44 και το ‘45; Οι χώρες και οι κυβερνήσεις που έδιναν πολιτικό άσυλο στη διάρκεια της χούντας; Οι τουρίστες και οι τουρίστριες αργότερα; Οι ιδέες του Μάη του ‘68 και μετά; Όλα τα συγκροτημένα συστήματα πολιτικών ιδεολογιών, απ’ τον εθνικισμό και τον φιλελευθερισμό ως τον σοσιαλισμό και τον κομμουνισμό, μαζί με εκατοντάδες άλλα “μικρά και μεγάλα πράγματα made in europe” ήρθαν (και έρχονται) εδώ “απ’ έξω”. Στο βαθμό που κάποιος θα μιλούσε για ιδεολογικές (ή φαντασιακές) παραστάσεις και αναπαραστάσεις των ελλήνων για τους εαυτούς τους και τους Άλλους, η σίγουρη αλήθεια είναι ότι αυτές είναι μπάσταρδες. Κράμα ασυνείδητο ισχυρών παραδόσεων και εξίσου ισχυρών επιρροών. Πάνω: ο αναγεννησιακός Τιτσιάνο δεν εννόησε αρπαγή αλλά βιασμό της Ευρώπης. Που σημαίνει ότι (ιστορικά) μπορεί να είμαστε πολύ χρεωμένοι. Το να κάνουμε την ερώτηση “νοιώθουν οι έλληνες ευρωπαίοι;” θα ήταν επικεικώς ανόητο εκ μέρους μας. Οι συλλογικές ταυτότητες οποιουδήποτε είδους δεν φτιάχνονται, σε τελευταία ανάλυση, καθ’ ομοίωση· φτιάχνονται κατά αντιπαλότητα. Γι’ αυτό και μπορεί ο καθένας να έχει μέρισμα σε πολλές συλλογικές ταυτότητες. Η ταυτότητα “ευρωπαίος” θέλει πολλά χρόνια και κανά δυο παγκόσμιους πολέμους για να φτιαχτεί, και πάλι όχι εντελώς - προγράμματα τύπου Erasmus δεν βοηθούν! Ως τώρα εξακολουθούν να ισχύουν (στην “ενωμένη ευρώπη”) συλλογικές ταυτότητες χρήσιμες σε αντιπαλότητες. Από ποδοσφαιρικές μέχρι εθνικές. Δεν θα προτείνουμε “μαρξιστικές - λενινιστικές” ή “αναρχικές - επαναστατικές” αποδείξεις για τα πιο πάνω! Χρεώστε μας. Υπάρχει όμως κάτι πιο ζόρικο. Ως ένα χρονικό σημείο, ας πούμε τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, το λαϊκό-θυμικό “αντί-” (ο αντι-αμερικανισμός τότε) πήγαινε πακέτο, διακριτικά μεν, αλλά πακέτο με κάτι “φιλό-”. Το σύνθημα “ελλάς - γαλλία - συμμαχία” ήταν βέβαια δεξιάς (Καραμανλικής) προέλευσης αλλά και η αριστερά δεν είχε ιδιαίτερο πρόβλημα εφόσον ήταν ένδειξη αντι-αμερικανισμού. Παρότι και το σύνθημα “εοκ και νατο το ίδιο συνδικάτο” φωνάχτηκε και ξαναφωνάχτηκε απ’ την αριστερά (και το τότε πασοκ...) δεν ήταν κανείς αφελής να το πιστεύει: επειδή ο στρατηγικός προσανατολισμός των ντόπιων αφεντικών (ή της μερίδας εκείνης που εξέφραζε ο Καραμανλής ο Α ο Μεγαλοπρεπής) προς την εοκ έγινε ταυτόχρονα (ή σχεδόν) με την αποχώρηση απ’ το στρατιωτικό σκέλος του νατο, τη νομιμοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων, την οριστική απαλλαγή απ’ τους βασιλιάδες και τα παλάτια, και την ελληνική ostpolitik [1] (απέναντι τόσο στην “κομμουνιστική” βουλγαρία όσο και την “κομμουνιστικότερη” ε.σ.σ.δ.) ευκολότερα ή δυσκολότερα, ομολογημένα ή όχι, μπορούσε ο καθένας να καταλάβει ότι απ’ το 1974 και μετά ο ελληνικός προσανατολισμός - προς - την - ευρώπη (την φανταστική σαν ιδεολογία αλλά πραγματική σα διεθνείς σχέσεις και συμμαχίες) ήταν σε αξιοσημείωτη διαφοροποίηση / αντιπαλότητα με την προηγούμενη “ψυχροπολεμική” φάση, δηλαδή την σφικτή συμμαχία με την Ουάσιγκτον. Πέρασαν (και άλλαξαν) πολλά στους διεθνείς συσχετισμούς από τότε. Ως το 2010 πάντως κανείς δεν υποστήριξε τεκμηριωμένα ότι “η συμμετοχή στην ε.ε. βλάπτει σοβαρά τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα”. [2] Το 1989, για παράδειγμα, ο επίτροπος Ντελόρ έσωσε το ελλαδιστάν απ’ την βέβαιη χρεωκοπία, προωθώντας αποτελεσματικά ένα ακόμα γενναίο δάνειο. Μπορείτε να φανταστείτε τι θα είχε συμβεί αν το ελλαδιστάν είχε βαρέσει κανόνι ΠΡΙΝ καταρρεύσουν τα κράτη του “υπαρκτού” στα βαλκάνια και στην πρώην ε.σ.σ.δ.; “Λαθρο”μετανάστες στην ιταλία θα πήγαιναν οι έλληνες, και τα παράλια της Αδριατικής θα γέμιζαν πτώματα... Και τι να έλεγε κανείς για τα “πακέτα Ντελόρ”, τα “ολοκληρωμένα μεσογειακά προγράμματα” και τις υπόλοιπες καθαρές ροές χρήματος (και σύγχρονων νομοθεσιών) “απ’ έξω”, απ’ τας ευρώπας... Ότι βλάπτουν κι αυτά; Εκείνοι που έχουν ανάγει την μεταφυσική σε πυρήνα της πολιτικής τους “ταυτότητας” και πρακτικής, λανσάρουν γαρνιρισμένο με πλήθος επιχειρημάτων το “έξω απ’ την ε.ε.”, τώρα που στην “ε.ε.” (και ειδικά στο Βερολίνο) αποδίδεται όλος ο αντιεργατικός πόλεμος που κάνουν στα μέρη μας κυρίως τα ντόπια αφεντικά (με διεθνή υποστήριξη, αυτό είν’ αλήθεια). Εντάξει, η ε.ε. είναι συμμορία δολοφόνων... Αλλά “έξω η ελλάδα απ’ την ε.ε.” με ποιον επόμενο σταθμό; Την “εθνική ανάπτυξη”! Α χα!!! Υπάρχει, λοιπόν, ακόμα τέτοιο καπιταλιστικό πράγμα στον 21ο αιώνα για οικόπεδα που φτιάχτηκαν, μεγάλωσαν και άνθησαν χάρη στη γεωπολιτική τους πρόσοδο; Υπάρχει τέτοιο καπιταλιστικό πράγμα για οποιοδήποτε οικόπεδο; Θα πουν οι πονηροί: ε, είστε κρυφοφιλοε.ε.! Μπα! Την θέση μας την έχουμε ξεκαθαρίσει απ’ την αρχή της τελευταίας φάσης της κρίσης: τα εργατικά συμφέροντα πρώτα και πάντα. Φυσικά τα τσακάλια του φιλεργατισμού (νομίζουν ότι) μπορούν να αποδείξουν ότι τα εργατικά συμφέροντα στην ελλάδα (και στην ιταλία, και στην ισπανία, και στην πορτογαλία, και παντού στη μυθική ευρώπη) εξυπηρετούνται καλύτερα μακρυά απ’ την παλιοε.ε. παρά μέσα σε δαύτην... Οπότε “γιατί να χάνουμε χρόνο σε επιμέρους απαιτήσεις και να μην κτυπήσουμε κατευθείαν στην καρδιά του κτήνους”, ε; Σωστά... Απέναντι στις στρατηγικές επαναστατικές φαντασιώσεις είμαστε εντελώς ξεβράκωτοι! (Οι ευρωεκλογές της άνοιξης προβλέπονται για πάρτι των ευρωπαίων ακροδεξιών. Γιατί, άραγε, η προτεραιότητα στα “εθνικά συμφέροντα” εκδηλώνεται παντού, αργά ή γρήγορα, σαν μεταφασισμός; Μήπως επειδή ακριβώς αυτό είναι; Μήπως, λέμε μήπως, αντί για τις διάφορες “υψηλές πολιτικές” του είδους μέσα, έξω, στο κατώφλι η μόνη δική μας στάση είναι τα εργατικά συμφέροντα πάντα πρώτα; )
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 1 - Ostpolitik (“ανατολική πολιτική”) ονομάστηκε η εξωτερική πολιτική του κράτους της δυτικής γερμανίας που εφαρμόστηκε απ’ τον πρωθυπουργό της Willy Brandt από το 1969 ως το 1974. Μεσούντος του “ψυχρού πολέμου” η ostpolitik ήταν η διπλωματική επαναπροσέγγιση τόσο της ανατολικής γερμανίας όσο και ευρύτερα του “ανατολικού μπλοκ”· οπωσδήποτε και αναγκαστικά της ε.σ.σ.δ. Η Ostpolitik συνεχίστηκε και απ’ τους διαδόχους του Brandt. 2 - Με την εξαίρεση, ας το θυμόμαστε, της περιόδου 1992 - 1995, όταν το ελληνικό κράτος και οι υπηκοοί του, με ελάχιστες εξαιρέσεις, πήραν το μέρος των σερβοφασιστικών συμμοριών στο σφαγείο της βοσνίας. Τότε, η γερμανία, η ιταλία (μαζί με το Βατικανό) και η ολλανδία ανακηρύχτηκαν σε “εθνικούς εχθρούς” - όχι όμως και η αγγλία ή η γαλλία. |
|||
Sarajevo