spirit
|
το σύγχρονο φαινόμενο των Η ανάλυση (εάν μπορεί κανείς να την χαρακτηρίσει έτσι) του David Graeber έζησε το δικό το διάσημο “πεντάλεπτο” στον παγκόσμιο κυβερνοχώρο - αναδημοσιεύτηκε ή σχολιάστηκε επίσης και σε χαρτί. Δεν γνωρίζουμε τις διεθνείς αντιδράσεις, ωστόσο στα μέρη μας αντιμετωπίστηκε με ευμενή έκπληξη: αποψάρα! Κανονικά θα έπρεπε να συμβεί το αντίθετο: μα τι λέει ο μαλάκας; Δεν σκοπεύουμε να υποτιμήσουμε τη νοημοσύνη του Graeber, συνεπώς του αποδίδουμε δόλο. Δυστυχώς δεν μπορούμε να κάνουμε το ίδιο για τη νοημοσύνη όσων διάβασαν ή αναδημοσίευσαν το συγκεκριμένο πόνημα, χωρίς να το καταγγείλουν. Ο Graeber (υποτίθεται ότι) ενδιαφέρεται για την δραστική μείωση του χρόνου εργασίας· ή, τουλάχιστον, αυτός είναι ο εισαγωγικός του προσανατολισμός. Οπότε ξεκινάει με έναν ισχυρισμό το λιγότερο εξωφρενικό: εάν δεν έχουν μειωθεί οι ώρες εργασίας (λέει...) αυτό οφείλεται στο πλήθος των “παπαροδουλειών” που το σύστημα εφευρίσκει προκειμένου να μας κρατάει σκλαβωμένους. Η συσχέτιση του (γενικού ή του ειδικού) χρόνου εργασίας στον σύγχρονο καπιταλιστικό κόσμο με τον καταμερισμό εργασίας, και μάλιστα με την αξιολόγηση διαφόρων ειδών δουλειάς μέσα σ’ αυτόν τον καταμερισμό, δεν αποδεικνύεται ωστόσο. Ο Graeber δεν κάνει κανένα κόπο να αποδείξει οτιδήποτε επ’ αυτού. Αντίθετα, ξεδιπλώνει ένα μισο-παραληρηματικό σύνολο παρατηρήσεων, λίγων σωστών εκτιμήσεων και πάμπολων αυθαίρετων συνεπαγωγών (εάν μπορεί κανείς να τις θεωρήσει τέτοιες) για να καταλήξει εν είδει (μεταφυσικού) συμπεράσματος εκεί που ξεκίνησε: φταίνε οι παπαροδουλειές που δουλεύουμε πολύ... Κατόπιν αυτού η μόνη ελπίδα (εάν υπάρχει τέτοια...) είναι να εξαφανιστούν με κάποιον τρόπο “οι διαχειριστές κεφαλαίων, οι λομπίστες, οι ερευνητές δημόσιων σχέσεων, οι εκτιμητές, οι τηλεπωλητές, ή οι νομικοί σύμβουλοι”. Και όχι μόνον αυτοί. Όμως αυτό το υποτιθέμενο σκεπτικό που ελίσσεται σα χέλι, βρωμάει απ’ το κεφάλι. Ποιός άραγε είναι αυτός που θα μείωνε τον χρόνο εργασίας; Η τεχνολογική ανάπτυξη σαν τέτοια; Ο καπιταλισμός ο ίδιος; Ο Graeber παριστάνει ότι δεν ξέρει. Αν και αμερικάνος (και μάλιστα κατά δήλωσή του “αναρχικός”) φαίνεται να αγνοεί και την απεργία στο Σικάγο, και την έκβασή της· και, επιπλέον, το γεγονός ότι μετά από εκείνη την απεργία η εργατική απαίτηση του ημερήσιου 8ωρου υιοθετήθηκε παγκόσμια απ’ τα συνδικάτα, σε τέτοιο βαθμό ώστε να καθιερωθεί η 1η Μάη σαν παγκόσμια ημέρα απεργίας με στάνταρ αίτημα αυτό: το 8ωρο. Μήπως άραγε η σταδιακή υποχώρηση των αφεντικών, στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, και η σταδιακή καθιέρωση του 8ωρου από κράτος σε κράτος, είχε σχέση με την έλλειψη “παπαροδουλειών”; Ή μήπως είχε σχέση με αγώνες, συγκρούσεις, και την νικηφόρα επανάσταση των μπολσεβίκων; Κανένας σοβαρός αναρχικός δεν θα υποτιμούσε τους εργατικούς αγώνες και τις ένοπλες εργατικές επαναστάσεις που συντάραξαν την ευρώπη για χρόνια και σε ότι αφορά τις υποχωρήσεις των αφεντικών και τους μετασχηματισμούς που αναγκάστηκαν να κάνουν (και γρήγορα αξιοποίησαν) σε σχέση με τον χρόνο εργασίας. Κανένας σοβαρός αναρχικός δεν θα παπαρολογούσε επι θεμάτων ποτισμένων με αίμα. Άλλωστε πως θα ήταν δυνατό η ύπαρξη, σε όποιον βαθμό, “δουλειών χωρίς νόημα” ή “δουλειών χωρίς κοινωνική αξία” να εμποδίσει σαν τέτοια τους αγώνες για την μείωση του χρόνου εργασίας την δεκαετία του ‘80, του ‘90, του ‘00 ή του ‘10; Οι μόνες “δουλειές” που απ’ την σύλληψή τους την ίδια θα μπορούσαν να κάνουν κάτι τέτοιο είναι αυτές των “συνδικαλιστών”, των “διανοούμενων / λυκοφίλων της εργατικής τάξης”, των “πολιτικών”, των “παπάδων” και, φυσικά, των μπάτσων. Όλες αυτές οι δουλειές είναι πολύ παλιές, απ’ τον 19ο αιώνα κιόλας· και δεν στρέφεται εναντίον των συγκεκριμένων ο Graeber. Άρα; Είναι, για παράδειγμα, οι διαχειριστές κεφαλαίων η αιτία που οι (παραγωγικοί) εργάτες στις αυτοκινητοβιομηχανίες ή οι (παραγωγικές) νοσοκόμες δεν απαιτούν δυναμικά, μαχητικά, αδιαπραγμάτευτα την ριζική μείωση του χρόνου που χάνουν δουλεύοντας (χωρίς μείωση, αντίθετα με αύξηση, των χαμηλών μισθών), ε; Ο Graeber θέλει να πει μερικές εξυπνάδες (ή μερικές κοινοτοπίες) για την κοινωνική αξία (ή την κοινωνική αξιολόγηση) διάφορων δουλειών που τις θεωρεί παρασιτικές· όμως γιατί αυτό θα έπρεπε να το κάνει μασκαρεμένος με ένα ζήτημα άσχετο και ταυτόχρονα καίριο (και) για την τωρινή διαχείριση της κρίσης απ’ τα αφεντικά; Θα το εξετάσουμε πιο κάτω. Εν τω μεταξύ χρειάζεται ένας σχολιασμός αυτού του ζητήματος: της κοινωνικής αξίας κάθε δουλειάς. Είτε στον καπιταλιστικό κόσμο είτε σε οποιονδήποτε άλλον (απ’ την άποψη του κοινωνικού συνόλου και του καταμερισμού εργασιών μέσα σ’ αυτόν) είναι λογικό να υπάρχουν δουλειές περισσότερο επιθυμητές και δουλειές λιγότερο· ή και εντελώς ανεπιθύμητες. Όμως η κοινωνική αξία δεν προκύπτει απ’ τον μέσο όρο των ιδεών και των προτιμήσεων. Προκύπτει απ’ το τι θα συμβεί εάν στην Χ ή στην Ψ δουλειά εκείνοι κι εκείνες που την κάνουν απεργήσουν. Σ’ αυτό το σημείο ο Graeber έχει δίκιο· ένα κοινότοπο δίκιο: το μέτρο της αξίας των εργατών καθαριότητας δεν προκύπτει ούτε απ’ την ιδέα (και την “ευχαρίστηση”!) που νοιώθουν οι ίδιοι, ούτε απ’ την ιδέα που έχουν γι’ αυτούς άλλοι. Προκύπτει απ’ το τι θα συμβεί εάν απεργήσουν για δυο βδομάδες. Το ίδιο ισχύει και για κάμποσες κατηγορίες “λευκών κολλάρων”, απ’ αυτές που έχουν υπερδιογκωθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Όπως οι τραπεζικοί υπάλληλοι ή οι τεχνικοί των media. Αυτό είναι διαφορετικό απ’ την ιδέα που έχει (που πρέπει να έχει) κάποιος εχθρός του συστήματος για την λειτουργία των τραπεζών ή των media στον postmodern καπιταλισμό! Ας αφήσουμε τις φαντασιώσεις. Γιατί, λοιπόν, ένα θέμα που δύσκολα θα είχε στέρεο συμπέρασμα, όπως αυτό της κοινωνικής αξίας της Χ ή της Ψ δουλειάς (ή, για να το πούμε διαφορετικά: ένα θέμα που είναι βολικό για κουβεντούλα σε πάρτυ, με drinks, μουσικούλα και χαλαρή ατμόσφαιρα...) πρέπει να συσχετιστεί με κάτι εντελώς διαφορετικό, πολύ πιο πραγματικό και πεζό, πολύ περισσότερο “ζωής ή θανάτου” για την τάξη μας, στο οποίο μπορούν (θα έπρεπε!) να βγουν άμεσα συμπεράσματα, όπως το θέμα του κοινωνικά αναγκαίου χρόνου εργασίας σήμερα; Γιατί κάνει αυτό το “μπέρδεμα” ο Graeber; Είναι έτσι; Όχι βέβαια! Ούτε η ιστορία της τάξης μας ούτε η απλή λογική σηκώνουν τέτοια “σοφία”! Όμως εκείνο που είναι έτσι, κακό, ψυχρό κι ανάποδο, είναι ο ρόλος πολλών διανοούμενων που εμφανίζονται σαν “φίλοι” της τάξης μας μόνο και μόνο για να δράσουν σαν ατζέντηδες των αφεντικών - και της μοιραλατρείας. Ο Graeber δεν είναι βέβαια της ίδιας κλάσης με κάτι Zizek, κάτι Chomsky και διάφορους παρόμοιους, που την βγάζουν μια χαρά σαν εικονικοί εχθροί του καπιταλισμού· αλλά ανήκει στο ίδιο κλαμπ. Και το κακό είναι ότι από διανοητική αναπηρία, αφέλεια και ευπιστία, είναι κάμποσοι εκείνοι που παίρνουν στα σοβαρά τις bullshit εξυπνάδες όλων αυτών. Για να το πούμε διαφορετικά το γεγονός ότι μας “δουλεύουν” ψιλό γαζί διάφοροι οργανικοί διανοούμενοι οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο στόμωμα της κριτικής μας ικανότητας - σαν τάξης αλλά και σαν ατόμων. |
||
Sarajevo