|
γεννιέμαι σαν τάξη Τον περασμένο Απρίλη το σωματείο βιβλίου - χάρτου έκανε κάτι που ως τότε φαινόταν αδιανόητο. Αποφάσισε (και κάλεσε τα μέλη του σε) μονοήμερη απεργία, στις 23 Μάη, με στόχο την μέσω υπογραφής συλλογικής σύμβασης (με τους αντίστοιχους εργοδότες) καθιέρωση του 30ωρου σαν εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας, και των 900 ευρώ καθαρά σαν κατώτατου, βασικού μισθού. Αν το ένα σημαντικό ήταν το “σπάσιμο του αποκλεισμού”, πολιτικού και διανοητικού, σε σχέση με το είδος των επίκαιρων, σήμερα, εργατικών συμφερόντων και της προτεραιότητάς τους, που πέτυχε η επιλογή του σωματείου βιβλίου - χάρτου με την απεργία της 23ης Μάη, θεωρούμε επίσης σημαντική την θέση (και την συμμετοχή στην απεργιακή διαδήλωση) ενός άλλου σωματείου. Εκείνου των μεταφραστών - επιμελητών - διορθωτών. Και είναι για εμάς σημαντική αυτή η θέση επειδή η συντριπτική πλειονότητα όσων δουλεύουν σε τέτοιες δουλειές πληρώνονται με απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Εμφανίζονται, κατά την αργκώ, σαν “μπλοκάκηδες”, σαν “εργολάβοι / ελεύθεροι επιτηδευματίες”, αν και στην πράξη η δουλειά που κάνουν είναι εντατικοποιημένη και ελεγχόμενη απ’ τους εργοδότες, και πληρώνεται - φυσικά! - με ψίχουλα. Για την ιστορία λοιπόν αλλά και για την διάδοση της λογικής μιας κατηγορίας “μπλοκάκηδων”, αναπαράγουμε την προκήρυξη που έβγαλε και κυκλοφόρησε ο σ.μ.ε.δ.: Την Πέμπτη 23 Μαΐου, ο Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου - Χάρτου Αττικής προκηρύσσει απεργία για την υπογραφή νέας κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας, με κεντρική διεκδίκηση 900 ευρώ μηνιαίο βασικό μισθό για 30 ώρες δουλειά την εβδομάδα. Το σκεπτικό του κλαδικού σωματείου των βιβλιοϋπαλλήλων της Αττικής είναι απλό αλλά θεμελιώδες: το αίτημα για υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας αποσκοπεί στη συλλογική περιφρούρηση των όρων και των συνθηκών εργασίας, ώστε να πάψει η ατομική έκθεση κάθε εργαζόμενου στις αρπακτικές διαθέσεις του εργοδότη του· η διεκδίκηση μείωσης του εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας με ταυτόχρονη αύξηση του βασικού μισθού θέτει στο επίκεντρο την κάλυψη των βασικών αναγκών κάθε εργαζόμενου, καταγγέλλοντας το “καλό της επιχείρησης” ως απλό πρόσχημα για την υπερεκμετάλλευση των εργαζόμενων. Τα βασικά αυτά ζητούμενα στο πεδίο της μισθωτής εργασίας μάς αφορούν όλους, “εσωτερικούς” και “εξωτερικούς” εργαζόμενους, μισθωτούς και μη. Η γενική υποτίμηση της δουλειάς μας και της ζωής μας που εκτυλίσσεται με πλήρη ισχύ τα τελευταία χρόνια περνάει αναγκαστικά από τη διάλυση των συλλογικών συμβάσεων και από τη συντριπτική μείωση του βασικού μισθού, που δίνει τον τόνο για το σύνολο των αμοιβών, ανεξάρτητα από κλάδο ή εργασιακό καθεστώς (όπως μπορεί εύκολα να βεβαιώσει κάθε συνάδελφος που διαπραγματεύεται σήμερα την αμοιβή του με οποιαδήποτε εκδοτική ή μεταφραστική εταιρεία). Οι παραγωγοί του πλούτου της χώρας, όλες και όλοι εμείς, καλούμαστε να γίνουμε, από συναδελφικά σκεπτόμενοι και συλλογικά αγωνιζόμενοι εργαζόμενοι, φτηνοί και εξατομικευμένοι “επιχειρηματίες του εαυτού μας”, να αποδεχτούμε πρόθυμα την υπερεκμετάλλευση και τον κοινωνικό αυτοματισμό σαν αναγκαίες συνθήκες για τη “σωτηρία” και την “ανάπτυξη” της χώρας, να υποτάξουμε τις ανάγκες μας στις αναγκαιότητες της καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης. Απέναντι σε τέτοια κελεύσματα, η ανυπακοή είναι η μόνη μας επιλογή. Ως Σύλλογος Μεταφραστών Επιμελητών Διορθωτών, επεξεργαζόμαστε εδώ και μήνες τη θέσπιση και τη συλλογική κατοχύρωση κατώτατων αμοιβών στον κλάδο μας, συντασσόμενοι έμπρακτα με τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις αυτής της κλαδικής απεργίας στον χώρο του βιβλίου. Δεν πρόκειται ούτε για σύμπτωση ούτε για κάποιους είδους προμελετημένη συμφωνία: η επίθεση που δεχόμαστε μας αφορά όλους εξίσου, ανεξάρτητα από το πώς, πού και για ποιους δουλεύουμε· γι’ αυτό και οι απαντήσεις που αναζητούμε και δίνουμε καθημερινά δεν μπορεί παρά να συγκλίνουν στην πράξη, όταν γνώμονάς μας είναι να προασπίσουμε τα συμφέροντα όλων των εργαζόμενων, να βάλουμε τέλος στη λεηλασία της ζωής μας, να κερδίσουμε έναν κόσμο ολόκληρο. Ο ΣΜΕΔ εκφράζει την αμέριστη υποστήριξή του στην απεργία των βιβλιοϋπαλλήλων της Αττικής και καλεί τα μέλη του και όλους τους συναδέλφους να συμμετάσχουν μαζικά στις απεργιακές δράσεις της Πέμπτης 23 Μαΐου. (Πράγματι, δεν έχει γίνει καμία “επανάσταση” και καμία “ανατροπή” με τέτοιου είδους εργατικές θέσεις· όχι ακόμα, σίγουρα... Όμως δεν είχαν αναγγελθεί όλες οι “επαναστάσεις” και οι “ανατροπές” του κόσμου για πέρυσι και πρόπερσι; Ε, αν έγιναν τις χάσαμε...) Οι επιλογές και οι προσανατολισμοί των δύο σωματείων μας φέρνουν κοντύτερα σ’ ένα ζήτημα που μοιάζει οργανωτικό, αλλά είναι πολύ περισσότερα. Προκειμένου να πάρουν τις πρωτοβουλίες τους, τα δύο σωματεία (υποθέτουμε με την μορφή ανοικτών συνελεύσεων των δ.σ. τους) δεν κινήθηκαν σαν εκφραστές της μέσης συνείδησης των μελών τους αλλά μάλλον σαν αγκιτάτορες, τόσο προς τους συγκεκριμένους εργασιακούς χώρους όσο και προς τρίτους. Η αγκιτάτσια είναι πολύτιμη πρακτική για την τάξη μας - το ερώτημα είναι πόσο συμβατή είναι με την τυπική λειτουργία εκλεγμένων αντιπροσώπων.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 1 - Υπάρχουν δύο τουλάχιστον τέτοια παραδείγματα: η ομάδα “βιβλιοφρικάριος” (εργάτες / εργάτριες βιβλιοπωλείων) την περίοδο 2001 - 2003, και οι caballeros (κούριερ, ντελιβεράδες, “εξωτερικοί”) την περίοδο 2004 - 2008. 2 - Προφανώς δεν εννοούμε κάποια “αυτόνομη ιδεολογία”, που είναι ανύπαρκτη, αλλά την κυριολεκτική πολιτική αυτονομία από οποιονδήποτε θεσμό και μηχανισμό μεσολάβησης. 3 - Ας μην ξεχνάμε ωστόσο την ιστορία και την εμπειρία της τάξης μας: η επιτυχία των απεργιών δεν είναι καθόλου συνώνυμη της ύπαρξης αναγνωρισμένων επίσημα συνδικάτων, αλλά είναι συνέπεια μαχητικότητας και αποφασιστικότητας σε μεγάλη κλίμακα. Οι άγριες (δηλαδή: χωρίς την ύπαρξη συνδικάτου ή και ενάντιά του) απεργίες δεν είναι βέβαια η εύκολη φαντασίωση που θα αντικαταστήσει την φαντασίωση της “επανάστασης” ή της “ανατροπής”, για να εξηγούμαστε... 4 - Η σταθερή υποχώρηση της (τυπικής) συνδικαλιστικής “κάλυψης” ήδη απ’ τα ‘90s· η αδυναμία ή η αδιαφορία των κλασσικών κομμάτων να αντιστρέψουν αυτή την τάση· και η δημιουργία μιας θάλασσας νέων εργασιακών χώρων (και σχέσεων) στη μέγγενη της εκμετάλλευσης, δημιούργησε στα ‘00s την δυνατότητα (ή την αναγκαιότητα) να δημιουργηθούν καινούργια σωματεία. Το καινούργιο της υπόθεσης ήταν πως τις σχετικές πρωτοβουλίες δεν τις έπαιρναν πασόκοι, δεξιοί ή κουκουέδες, αλλά θαρραλέοι / ες της κοινωνικής αριστεράς (περιλαμβάνουμε σ’ αυτήν και ορισμένες τάσεις της αντιεξουσίας) ή/και στελέχη μικρότερων οργανώσεων της άκρας αριστεράς. |
||
Sarajevo