|
γεωγραφικές (και γεωπολιτικές) κατασκευές: βόρρας vs νότος... Είναι μια ιδεολογική και πολιτική κατασκευή που σερβίρεται εδώ και καιρό. Αλλά με αφορμή τη νοτιοκυπριακή χρεωκοπία, η δημαγωγία στην ελλάδα (και, καθόλου παράξενο, η δημαγωγία αγγλοαμερικανικής προέλευσης) κτυπάει πιο δυνατά τα τύμπανα ενός “οικονομικού πολέμου”. Τον οποίο σκηνοθετεί σαν “επίθεση” του φοβερού και τρομερού γερμανικού καπιταλισμού και των συμμάχων του (απ’ την κεντρική και βόρεια ευρώπη) κατά των “φτωχών και αδυνάτων” καπιταλισμών της νότιας ευρώπης. Σ’ αυτούς τους τελευταίους τοποθετούνται συλλήβδην ο ιταλικός καπιταλισμός (η Ρώμη συμμετέχει στους g7...), και ο ελληνικός· ο ισπανικός και ο κυπριακός· και ο πορτογαλλικός. Σ’ όλο αυτό το κατασκευάσμα απουσιάζουν (όχι τυχαία) δύο καπιταλισμοί: ο αγγλικός και ο ρωσικός... Κατ’ αρχήν, η αντίθεση “βορράς - νότος”, έτσι όπως μοστράρεται τώρα, είναι κλοπή και ουσιαστική διαστρέβλωση μιας ιστορικής (και αντικαπιταλιστικής) αναπαράστασης των παγκόσμιων αντιθέσεων. Σύμφωνα με εκείνη την διάταξη, το “βορράς” και το “νότος” δεν αντιστοιχούσε σε γεωγραφικές περιοχές, παρά μόνο αφετηριακά. Με την λέξη “βορράς” προσδιοριζόταν η καπιταλιστική ανάπτυξη (όντως, πολύ μεγαλύτερη στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη) και με την λέξη “νότος” η εκμεταλλευόμενη εργασία και οι φυσικοί πόροι (της οποίας μια καθαρή γεωγραφική μορφή είναι η αφρική). Όμως επειδή, ακριβώς, η αντίθεση “βορράς - νότος” ήταν αναπαράσταση, με γεωγραφική ορολογία, της αντίθεσης κεφάλαιου και εργασίας, κάθε ένα απ’ τα αναπτυγμένα καπιταλιστικά κράτη είχε τον δικό του “βορρά” και τον δικό του “νότο” - που μόνο συμπτωματικά μπορούσαν να ταιριάζουν, κάπως, με την πόλωση μεταξύ καπιταλιστικής ανάπτυξης και εργατικής εκμετάλλευσης. Για παράδειγμα, θα μπορούσε κανείς (με κινδύνους λάθους πάντως) να κάνει μια τέτοια ταύτιση γεωγραφίας και ταξικής διαστρωμάτωσης, στην περίπτωση του ιταλικού κράτους / καπιταλισμού. Πέρα απ’ αυτό, το ξαναλέμε, “βορράς” και “νότος” υπήρχαν παντού. Στο “νότο” συμπεριλαμβάνονταν οπωσδήποτε και οι μετανάστες προλετάριοι κάθε αναπτυγμένης καπιταλιστικά επικράτειας· υπήρχε (και υπάρχει) λοιπόν ένας γερμανικός “βορράς” και ένας γερμανικός “νότος”, ένας ισπανικός, ή γαλλικός, ή αγγλικός “βορράς” και οι αντίστοιχοι “νότοι”, κλπ. Δεν μιλούν όμως γι’ αυτό, τώρα, οι δημαγωγοί - συμπεριλαμβανομένων και διάφορων σαϊνιών της κυβερνοαριστέρας. Μιλούν κυριολεκτικά για την υποτιθέμενη αντίθεση του αυστηρά γεωγραφικά προσδιορισμένου ευρωπαϊκού “νότου” και του αντίστοιχου ευρωπαϊκού “βορρά”. Γι’ αυτό και εύκολα τσουβαλιάζουν στο ένα στρατόπεδο (της φαντασίας τους) καπιταλισμούς διαφορετικού είδους, καταμερισμών και επιπέδου (τεχνολογικής) ανάπτυξης, όπως για παράδειγμα ο ιταλικός και ο κυπριακός. Κατά την γνώμη αυτών των φτηνών δημαγωγών όλος ο γεωγραφικά προσδιορισμένος καπιταλιστικός ευρωπαϊκός νότος έχει τα ίδια συμφέροντα, και υφίσταται την ίδια “επίθεση” του επίσης ομοιογενούς και με κοινά συμφέροντα καπιταλιστικού ευρωπαϊκού βορρά. Αυτοί, λοιπόν, που μιλάνε τόσο φυσιολογικά και τόσο (δήθεν) αθώα για κοινότητα (καπιταλιστικών) συμφερόντων του μυθικού ευρωπαϊκού “νότου”, ή για “επίθεση” του γερμανικού καπιταλισμού (επικεφαλής άλλων, επίσης του “βορρά”) κατά του “νότου”, και που άρα ονειρεύονται κάτι σαν “αντεπίθεση” αυτού του “νότου”, απλά χρησιμοποιούν τις έννοιες και μιλούν την γλώσσα των αμερικανο-αγγλικών γεωπολιτικών συμφερόντων. Όταν τα αφεντικά (παγκόσμια) κουβεντιάζουν και προωθούν την σωτηρία των τραπεζών που χρεωκοπούν ακόμα και απ’ τους ίδιους τους τους πελάτες / καταθέτες, δεν έχουν πρώτη ή δεύτερη προτεραιότητα να φάει ο ένας τις καταθέσεις του άλλου. Σε τελευταία ανάλυση η επιτοκιακή πολιτική κάθε τράπεζας αυτό το πράγμα εξυπηρετεί: τον ενδοτραπεζικό ανταγωνισμό, ακόμα και μέσα στην ίδια εθνική επικράτεια. Όχι, λοιπόν. Εννοούν αυτό που λένε: μετά από 3 ή 4 χρόνια, άλλοτε απότομης και άλλοτε σταδιακής κατάρρευσης, εδώ κι εκεί, χρηματοπιστωτικών μαγαζιών, και ύστερα από 3 ή 4 χρόνια κρατικών (με τον ένα ή τον άλλο τρόπο) “διασώσεων”, και επειδή αυτή η ιστορία καθόλου δεν έχει τελειώσει, θέλουν να ανοίξουν τον δρόμο κυρίως στους μεγάλους μέτοχους των τραπεζών να βάζουν χέρι στους λογαριασμούς των πελατών τους· χαλαρώνοντας απ’ την άλλη τις κρατικές ευθύνες και χρηματοδοτήσεις. Πίσω στην υποτιθέμενη αντίθεση “βορρά - νότου” με γεωγραφικά κριτήρια, στην ευρώπη. Ενώ οι ενδοκαπιταλιστικές αντιθέσεις στην ευρώπη είναι υπαρκτές (και, σε ορισμένα σημεία, οξύνονται) δεν προκύπτει από πουθενά ότι το Βερολίνο συνωμοτεί για να κάνει την ιταλία (ή την ισπανία) “κύπρο”! Ο ιμπεριαλισμός είναι ιμπεριαλισμός, αλλά δεν μπορεί κανείς να κατηγορεί μερικά μόνο κράτη / καπιταλισμούς, ενώ τα υπόλοιπα να αθώωνονται. Το σχέδιο της (και νομισματικά) ενωμένης ευρώπης δεν είναι ένα λάθος σχέδιο από καπιταλιστική άποψη, και με κριτήρια παγκόσμιου καταμερισμού και ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών. Ούτε είναι ένα σχέδιο που μετα βδεληγμίας απορρίπτουν τα κάθε είδους εθνικά αφεντικά, στο σύνολό τους. Στην παρούσα φάση ναι, είναι αλήθεια, υπάρχουν ελληνικά (ή ιταλικά ή γαλλικά) αφεντικά που εξακολουθούν να ωφελούνται· και άλλα που θίγονται - τις εργατικές τάξεις τις αφήνουμε απ’ έξω, καθότι “δεν υπάρχουν”... Είναι επίσης αλήθεια ότι ο γερμανικός καπιταλισμός / ιμπεριαλισμός (και μερικοί ακόμα) μπήκε στην φάση της όξυνσης της κρίσης πολύ καλύτερα προετοιμασμένος, και με σχέδιο.
|
||
Υ.Γ. Μέσα σ’ όλα τα (έως και πολεμοχαρή) παραμύθια περί “καλών” και “κακών” κρατών / καπιταλισμών / ιμπεριαλισμών, έσκασε και ο Agamben! Ναι, ο “θεός” για ορισμένους, Giorgio Agamben!! Με ένα άρθρο του στη γαλλική liberation, στις 26/3, φρεσκάρει την “πρόταση” ενός άλλου του ιδίου επαγγέλματος, “φιλόσοφου” δηλαδή (δεν πέθαναν αυτοί;), του Alexandre Kojeve. Αυτός ο τελευταίος είχε προτείνει το 1945 (στον Ντε Γκωλ) ότι το γαλλικό κράτος πρέπει να ηγηθεί μιας “Λατινικής Αυτοκρατορίας”, που θα είναι αντίβαρο στην αποκατάσταση της γερμανικής δύναμης. Σημειωτέον ότι όταν ο “φιλόσοφος” Kojene κατέβασε αυτήν την φαεινή ιδέα για τον ιστορικό προορισμό του γαλλικού κράτους, το γερμανικό είχε ηττηθεί, είχε καταστραφεί, τρεις χιλιάδες βιομηχανικές εγκαταστάσεις που είχαν απομείνει όρθιες γίνονταν βίδες για να μεταφερθούν στα εδάφη των νικητών, και το γερμανικό έδαφος προοριζόταν απ’ αυτούς για βοσκοτόπια... Και ο Agamben, απ’ τα ύψη του φιλοσοφικού του θρόνου, επαναφέρει την πρόταση! Με τα βασικά της. Ότι, δηλαδή, γαλλία, ιταλία και ισπανία μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν τώρα αυτήν την “Λατινική Αυτοκρατορία” (θα την φάτε εδώ ή να σας την τυλίξω για το σπίτι;) καθότι έχουν ισχυρούς πολιτιστικούς δεσμούς, που συνοψίζεται σε μια κουβέντα, στην θρησκεία: καθολικισμός· ενώ, η “αντίπαλη” γερμανία είναι προτεσταντική... Εννοείται ότι (κατά τον φιλόσοφο Agamben) αυτή η “Λατινική Αυτοκρατορία” θα πρέπει να επεκταθεί για να συμπεριλάβει και “άλλα έθνη” του ευρωπαϊκού “νότου” - το ορθόδοξο ελλαδιστάν, ας πούμε... (Άντε, να κλείσει και το “σχίσμα”...) Φαίνεται ότι o 71χρονος Agamben “χάνει λάδια” από παντού. Φαίνεται ότι “θυμήθηκε” τη νύχτα του αγίου Βαρθολομαίου και τους “θρησκευτικούς πολέμους” στην ευρώπη, και γουστάρει. Φαίνεται ότι έχουμε να ακούσουμε πολλές παπαριές ακόμα, κι από μεριές που δεν τους φαινόταν. Φαίνεται... Αλλά είναι και κάτι σίγουρο: αυτές τις παπαριές θα τις πληρώσουμε, αργά ή γρήγορα, ακριβά, αν τις αφήσουμε να κάνουν παιχνίδι... |
|||
Sarajevo