|
αν μια μέρα οι προλετάριοι Η δύσθυμη υπομονή Aν απομονώσει κανείς τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις (κι όχι μόνο τις πιο πρόσφατες) σε κεντρικής σημασίας ζητήματα (το «ασφαλιστικό», το «εκπαιδευτικό», η δημόσια τάξη, κλπ) απ’ το συνολικό πλέγμα της καπιταλιστικής κρίσης / αναδιάρθρωσης, μπορεί να αναρωτηθεί αν το δύο βήματα μπροστά - ένα πίσω είναι μια τακτική επιλογή ή μια αναπόφευκτη ανισορροπία. Έκθετο αυτό το με - φόρα - εμπρός - με - ελαφρά - πηδηματάκια - πίσω στην ειρωνεία περί παλινωδιών, αφήνει συνήθως κάποιους θιγόμενους των κατά καιρούς μέτρων να είναι (ή να νομίζουν πως είναι) νικητές εκτός προγράμματος. M’ αυτόν τον θόρυβο, όπου «η κυβέρνηση υποχωρεί» (δραματοποιώντας την «υποχώρησή» της με την εναλλαγή υπουργών), οι μόνιμα χαμένοι νανουρίζονται. Στην αρχή πέφτουν ντουφεκιές στον αέρα με μονόμπαλα· κατόπιν των «πιέσεων» το κυνήγι αλλάζει, και γίνεται πυρ στο (επιλεγμένο) ψαχνό με σκάγια για τσίχλες. Στο τέλος της ημέρας τα λαβωμένα θηράματα της επίθεσης των αφεντικών καθαρίζονται σβέλτα απ’ την σκηνή μαζί με τα αίματά τους· και οι επιζήσαντες έχουν κάτι να θυμούνται. Kάπως έτσι, το τέλος της ημέρας εδώ και δεκαπέντε χρόνια τουλάχιστον, βρίσκει τους προλετάριους στην ελλάδα όχι απλά στα σκοινιά αλλά κάτω από το ρινγκ. Πολύ βαθιά κάτω. H πιο πρόσφατη ντουφεκιά - στον - αέρα - με - μονόμπαλο ήταν η φαεινή λογιστική του «παίρνουμε από εδώ που περισσεύουν για να μπαλώσουμε εκεί που λείπουν». Mεταξύ διάφορων ασφαλιστικών ταμείων. H μπακάλικη αριθμητική ήταν τόσο γκροτέσκα ώστε κανείς δεν αναρωτήθηκε τι στο διάολο κόλπο είναι αυτό που η κυβέρνηση την πέφτει στα μεσοστρώματα! Oι γιατροί, οι δικηγόροι (με την συμπαράσταση των δικαστών που μόλις έβαλαν στις τσέπες τους το σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ευρώ αναδρομικά...) και πιο θορυβώδεις απ’ όλους (λόγω θέσης) οι δημοσιογράφοι, βγήκαν απ’ τα ρούχα τους. Tυπικά είχαν όλα τα δίκια του κόσμου με το μέρος τους. Aλλά το να σπρωχτούν τα μεσοστρώματα στη σέντρα (φτάνοντας μέχρι κάτω απ’ το μπαλκόνι της γενικής συνομοσπονδίας εργατών!) ήταν άραγε μόνο ένας ατυχής χειρισμός κυβερνητικών μπακαλόγατων; Ή ήταν, κυρίως, απρόσωπη έκφραση του βολονταρισμού του συστήματος· που επιδιώκει συστηματικά να έχει σαν «συνομιλητές» του (ακόμα και αντιτιθέμενους) τα ίδια του τα ζωτικά όργανα αντί, βέβαια, τους προλετάριους ή τμήματά τους; Tο ζήτημα είναι βαθιά πολιτικό (δηλαδή: ουσιαστικά πολεμικό) μ’ έναν τρόπο που διαφεύγει από εκείνους που πανηγυρίζουν για την υποχώρηση-της-κυβέρνησης· δεν διαφεύγει όμως καθόλου από την πρακτική προλεταριακή εμπειρία. Tο να βρεθούν κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών (του είδους γιατροί, δικηγόροι ή μηχανικοί) ή τμήματα του ιδεολογικού μηχανισμού του κράτους (όπως οι δημοσιογράφοι) στο κέντρο της «αγωνιστικότητας» εναντίον ενός επεισοδίου της ευρύτερης αναδιάρθρωσης του κόστους της εργασίας (γιατί περί αυτού πρόκειται όταν μιλάμε για «ασφαλιστικό») είναι μέρος της, ας την πούμε έτσι, άμυνας των προλετάριων; Ή είναι μέρος της επίθεσης των αφεντικών, και μάλιστα τμήμα εκείνων των επιθετικών ελιγμών που εξελίσσονται εκτός του στενά κυβερνητικού πεδίου; Λέμε πως συμβαίνει το δεύτερο, και οι αιτίες του ισχυρισμού μας είναι δύο. Όντως, το να εμποδίζεται η συνείδηση του εσωτερικού σχίσματος στο σκελετό του παλιού καπιταλιστικού Παραδείγματος· το να εμποδίζεται η συνείδηση του ότι η αναδιάρθρωση δεν περνάει μόνο πάνω απ’ τα πτώματα του προλεταριάτου-προλεταριάτου αλλά υποχρεωτικά και πάνω απ’ τα χιλιάδες ζόμπι των προλεταριοποιημένων μικροαστών και μεσοαστών· το να εμποδίζεται η συνείδηση του ταξικού χαρακτήρα των ειδώλων και των βεβαιοτήτων που προσέφερε (αλλά όχι πια) το παλιό Παράδειγμα οργάνωσης (και εκμετάλλευσης) της εργασίας· το να εμποδίζεται, τελικά, η συνειδητοποίηση του καταστροφικού εύρους και βάθους που έχει η αναδιάρθρωση, όλα αυτά ΔEN είναι δευτερεύοντα στοιχεία της επίθεσης των αφεντικών. Δεν είναι καθόλου δευτερεύον στοιχείο (ούτε ιδεολογικά ούτε, πολύ περισσότερο, πολιτικά) το να αναπαριστάνεται, έστω με την μορφή «αντίθεσης» σε μια κυβερνητική λογιστική λαθροχειρία, η «ενότητα» εκεί που θα έπρεπε να αναδειχθεί το σχίσμα· και μαζί της να αναπαριστάνεται, αυτή κυρίως, η δυνατότητα κοινωνικής ανόδου. Mπορεί να είναι δύσκολο να βρει κανείς από που αναβλύζει μια επιδημία πανούκλας· οι ατομικές συμβιβασμένες προοπτικές είναι τέτοια περίπτωση. Kαι μπορεί να είναι δυσκολότερο ακόμα το να δει τις καπιταλιστικές διαδικασίες σαν κάτι περισσότερο από τακτικές επιβίωσης - επιβίωσης κυβερνήσεων, επιβίωσης επιχειρήσεων, επιβίωσης κομμάτων και συντεχνιών, επιβίωσης ιδεολογιών και ειδώλων, επιβίωσης τελικά ατομικής. |
||
Sarajevo