Δεν είναι απαραίτητη και η δική μας συνηγορία υπέρ της επέκτασης των προβλέψεων του “σύμφωνου συμβίωσης” για ζευγάρια του ίδιου φύλου... Και δεν είναι τέτοιος ο σκοπός του σχολίου που ακολουθεί. Αντίθετα πρέπει να πούμε δυο τρία πράγματα πίσω απ’ τα προφανή.
Πρώτα απ’ όλα η υπενθύμιση ότι ηγετικοί μηχανισμοί των σκατοκέφαλων που είδαν στο “σύμφωνο συμβίωσης” περίπου την καταστροφή του κόσμου (και οπωσδήποτε του “ελληνισμού”) ήταν οι παπάδες, οι φασίστες, και το κόμμα του Περισσού [1]. Για τα βοθρολύματα και την ομοφοβία τους (καταπιεσμένη ομοφυλοφιλία ενδεχομένως...) δεν έχουμε τίποτα να πούμε. Σ’ ότι αφορά, όμως, το παπαδαριό, υπάρχει και δεύτερο επίπεδο πίσω απ’ τον θεατρικό φασιστορατσισμό (αφού, είναι γνωστό, η ομοφυλοφιλία είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις τάξεις των ποιμένων).
Συνήθως το παπαδαριό αντιμετωπίζεται σαν “ιδεολογικός μηχανισμός”. Όμως, κυρίως, είναι μπίζνες. Επιχειρήσεις. Κι όταν τα σκυλιά γαυγίζουν πρέπει να ψάχνει κανείς τι μπίζνες κρύβονται από πίσω ή σε τι μπίζνες / ανταλλάγματα αποσκοπούν. Για παράδειγμα η παρένθετη μητέρα είναι (ήταν) ένα θέμα στο οποίο, από ιδεολογική άποψη, το παπαδαριό θα μπορούσε να σκούζει απεριόριστα. Δεν το έκανε. Πρώτον, επειδή η απόκτηση παιδιών μέσω παρένθετων μητέρων δεν έθιγε τα οικονομικά του συμφέροντα. Και δεύτερον επειδή πήρε διάφορα οικονομικά ανταλλάγματα απ’ την τότε κυβέρνηση (ένταξη εκκλησιαστικών μπίζνες στις χρηματοδοτήσεις των τότε ευρωπαϊκών προγραμμάτων), για να βγάλει τον σκασμό. Και τον έβγαλε.
Το γαύγισμα για το “σύμφωνο συμβίωσης” ήταν, στην πραγματικότητα, “μισογαύγισμα”. Το παπαδαριό δεν έβγαλε τα κοπάδια του στο πεζοδρόμιο, αν και διατηρεί πάντα ικανοποιητικούς μηχανισμούς κινητοποίησης. Έχουμε την βάσιμη υποψία (σχεδόν βεβαιότητα) πως σε ό,τι αφορά το “σύμφωνο συμβίωσης” η ανησυχία του παπαδαριού δεν είναι τα ομόφυλα ζευγάρια (τα οποία δεν θα μπορούσε ποτέ να υπολογίζει σαν “πελατεία” θρησκευτικών γάμων) αλλά τα ετερόφυλα. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι (και) εξαιτίας της οικονομικής δυσπραγίας σε διάφορες κοινωνικές τάξεις, τα 5 έως 6 τελευταία χρόνια, αφενός μεν οι γάμοι (συνολικά) έχουν μειωθεί (μεταξύ 2008 και 2013 κατά 20%), αφετέρου μέσα στο σύνολο των γάμων έχουν μειωθεί αισθητά οι θρησκευτικοί και έχουν αυξηθεί οι πολιτικοί, έτσι ώστε το 2015 να είναι μισοί - μισοί (στο σύνολο της επικράτειας).
Αυτά είναι καθαρές απώλειες εσόδων για την εκκλησία α.ε., σε μια εποχή όπου συν τοις άλλοις, δεσμεύεται απ’ την απαγόρευση (ή την σημαντική μείωση) προσλήψεων στο δημόσιο (δημόσιοι υπάλληλοι είναι οι παπάδες), που σημαίνει ότι στις νέες χειροτονήσεις δεν υπάρχει μισθός αλλά μόνο τα “τυχερά”...
Μέσα σ’ αυτά τα δεδομένα οι “απώλειες εσόδων” λόγω συμφώνων συμβίωσης κατ’ αρχήν δεν είναι σπουδαίες. Το 2015 οι θρησκευτικοί γάμοι ήταν περίπου 25.000, οι πολιτικοί σχεδόν το ίδιο νούμερο, και τα σύμφωνα συμβίωσης κάτι λιγότερο από 2.000. (Το σύμφωνο συμβίωσης θεσμοθετήθηκε το 2009, τότε για ετερόφυλα ζευγάρια). Θα παρατηρούσε κανείς ότι ακόμα κι αν τα σύμφωνα συμβίωσης (πάντα των ετερόφυλων ζευγαριών) ΔΕΝ είναι η κυριότερη αιτία απώλειας εσόδων απ’ τους γάμους για την εκκλησία α.ε., το άθροισμα πολιτικών γάμων και συμφώνων συμβίωσης ξεπερνάει ήδη τους θρησκευτικούς· μια τάση που μπορεί μεν να αποδίδεται και στην κρίση, αλλά είναι δύσκολο να αντιστραφεί στο ορατό μέλλον.
Γιατί γαύγισαν, λοιπόν, τα σκυλιά του εκκλησιαστικού φασιστορατσισμού αφού, έτσι κι αλλιώς, σε ότι αφορά τους γάμους δεν μπορεί να αντιστραφεί η τάση και, σε κάθε περίπτωση, η επέκταση των προβλέψεων του “συμφώνου συμβίωσης” στα ομόφυλα ζευγάρια δεν πρόκειται να έχει συνέπειες στα παπαδολογιστήρια; Χμμμ... Η εκκλησία α.ε. κοιτάει (χωρίς να το φωνάζει) τις δύο άλλες βασικές πηγές παράδων της, από “τελετές” μαζικής απεύθυνσης, που είναι οι βάπτισεις και οι κηδείες. Σε ότι αφορά το πρώτο, είναι κατοχυρωμένη εδώ και χρόνια η μη αναγκαιότητα της βάπτισης, μέσω της ονοματοδοσίας, που είναι μια απλή δήλωση ονόματος (του βρέφους) μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία της ληξιαρχικής πράξης γέννησης. Από νομική άποψη το θέμα έχει λήξει, και μετά την ονοματοδοσία δεν χρειάζεται βάπτιση (που είναι ουσιαστικά “εγγραφή σε θρήσκευμα” και όχι απόδοση ονόματος). Αλλά το παπαδαριό και οι οπαδοί του προσπαθούν να θολώσουν τα νερά αυτά τα χρόνια, διαδίδοντας ότι η (χριστιανική) βάπτιση είναι, τελικά, απαραίτητη από νομική άποψη· κάτι που είναι ψέμα. Μια ανακίνηση του ζήτηματος σήμερα (δηλαδή μια φωναχτή υπενθύμιση ότι η βάπτιση είναι προαιρετική) θα έριχνε σίγουρα τα έσοδα και απ’ τα βαπτίσια...
Εκεί που το θέμα είναι σχετικά φρέσκο είναι σχετικά με τις κηδείες. Παρότι η αποτέφρωση πρωτονομοθετήθηκε στην ελλάδα πριν 10 χρόνια (το 2006 - σε άλλες χριστιανικές κοινωνίες επιτρέπεται απ’ το ... 1887 [γαλλία] ή το 1945 [ισπανία]) το παπαδαριό φρόντιζε πάντα υπόγεια να προβλέπονται τέτοιες “προδιαγραφές” ώστε να είναι πρακτικά αδύνατο να γίνουν αποτεφρωτήρια στην ελλάδα. Η “προδιαγραφή” που κράτησε περισσότερο απ’ όλες ήταν ότι τα αποτεφρωτήρια θα πρέπει να είναι ... δίπλα σε νεκροταφεία.... Πράγμα σχεδόν αδύνατο.
Μόλις τον περασμένο Οκτώβρη η “δεύτερη φορά” φαιορόζ κυβέρνηση κατάργησε αυτόν τον περιορισμό, και τα αποτεφρωτήρια μπορούν να γίνουν οπουδήποτε βρεθεί η απαραίτητη έκταση. Ως τώρα όποιος ήθελε να γλυτώσει μια θρησκευτική κηδεία έπρεπε να έχει φροντίσει έγκαιρα ώστε οι οικείοι του να τον στείλουν στην βουλγαρία, με τα ανάλογα έξοδα (από 2 έως 4 χλιάδες ευρώ). Αν φτιαχτούν αποτεφρωτήρια στην ελλάδα το ποσό θα πέσει, και ανάλογα θα αυξηθούν οι σχετικές δουλειές· προς μεγάλο θυμό των παπάδων και του συνόλου των κυκλωμάτων θρησκευτικής ταφής.
Ο στόχος, λοιπόν, του γαυγίσματος κατά της επέκτασης του συμφώνου συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια (λέμε ότι) ήταν μια “φραστική επίδειξη δύναμης” με αποδέκτες τους δήμους (ονοματοδοσία / αποτεφρωτήρια) και στόχο κάποιου είδους “παζάρι” (στο βάθος της σκηνής) με την κεντρική κυβέρνηση για (άγνωστου σ’ εμάς είδους) “αποζημιώσεις”, λόγω “διαφυγόντων κερδών”. Αυτό, αφού απ’ την στιγμή που τα αποτεφρωτήρια “απελευθερώθηκαν” απ’ την γειτνίαση με τα νεκροταφεία, είναι πολύ πιθανό ότι οι δημαρχαίοι Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα προσπαθήσουν να φτιάξουν από ένα. Στο κάτω κάτω έσοδα θα έχουν... Και τι θα κάνει τότε η εκκλησία α.ε.; Θα κάθεται και θα κοιτάει;
Ας μην παραξενεύεται κανείς απ’ αυτές τις εκτιμήσεις μας. Το ότι η θρησκεία και, ειδικά, η ελληνική εκκλησία ήταν πάντα η πρώτη γραμμή του συντηρητισμού έως φασισμού (με την εξαίρεση μιας χούφτας λαϊκών παπάδων πότε πότε) είναι γεγονός. Αλλά ούτε κι ο πιο σκατοκέφαλος δεν πεθαίνει πια για την ιδεολογία του· όλοι τα φράγκα ψάχνουν, κι ακόμα περισσότερο εκείνοι που, σαν μαγαζί, είναι ιστορικά και διαχρονικά τμήμα του κράτους και του παρακράτους. Αν η ελληνική εκκλησία α.ε. μπορούσε να βγάλει λεφτά πουλώντας την ιδέα ότι ο χριστιανισμός ήταν η πρώτη θρησκεία που εξύψωσε ως τους εφτά ουρανούς τους / τις τρανσέξουαλ, μέσω του φύλου / μη φύλου των αγγέλων, θα το έκανε· [2Κατά το επίσημο χριστιανικό manual οι άγγελοι δεν έχουν φύλο (μεν), έχουν όμως αντρικά ονόματα: Γαβρίλης, Μιχάλης, κλπ. Πώς είναι δυνατός ένας τέτοιος συνδυασμός; Η χριστιανική διανόηση δεν κατάφερε να λύσει αυτόν τον γρίφο (που η ίδια δημιούργησε) παρότι στη διάρκεια της ιστορίας της, κατά καιρούς, το “φύλο των αγγέλων” ήταν ένα φλέγον ζήτημα προβληματισμού των διανοούμενών της. Θα μπορούσε λοιπόν (αν ήταν, το ξαναλέμε, να βγάλει λεφτά) να ισχυριστεί σήμερα ότι οι άγγελοι, τελικά, δεν ήταν / είναι όντα χωρίς φύλο, αλλά είναι μάλλον διεμφυλικά πλάσματα• και ότι το (αντρικό) όνομα ήταν αναγκαστικό σε άλλες εποχές, συντηρητικές. Συνεπώς, ο αρχάγγελος Γαβρίλης λέγεται και Γαβριέλα, ο αρχάγγελος Μιχάλης Μικαέλα, κλπ κλπ.
Τα credit για μια τέτοια σύγχρονη επίλυση του θέματος του “φύλου των αγγέλων” υπάρχουν... Ο επιχειρηματικός προσανατολισμός είναι που λείπει...] απλά δεν υπάρχει ακόμα τόσο μεγάλη πελατεία για κάτι τέτοιο.